ćwiczenia mięśni dna miednicy

Przeważnie z kłopotami z mięśniami dna miednicy borykają się panie po porodach, jednakowoż zdarzają się także mężczyźni, którzy diagnozowani są w taki sposób. Mięśnie te w głównej mierze odpowiadają za szansę wstrzymywania pragnień fizjologicznych. Nawet w trakcie silnego parcia na pęcherz, mięśnie dna miednicy powinny poradzić sobie z tym problemem. Jeśli jednak na skutek większego wysiłku, czy także kaszlu oraz śmiechu zdarza się nietrzymanie moczu, potrzebna jest ich fizjoterapia.

jak rozluźnić mięśnie dna miednicy

Często okazuje się, że to naturalnie dzięki odpowiednim ćwiczeniom można bardzo prędko powrócić do zdrowia i pełnej sprawności. Przekonują się o tym oczywiście kobiety po porodach naturalnych oraz cesarskim cięciem, które uczęszczają na fizjoterapię. Niesłychanie istotne jest, by ćwiczyć regularnie, najlepiej każdego dnia. Wtedy wolno liczyć na de facto imponujące efekty.
Jest możliwość umacniania mięśni dna miednicy pod okiem fizjoterapeuty, bądź też samodzielnie w warunkach domowych. Na tę drugą możliwość decyduje się większa część pacjentów, u których zdiagnozowano kłopot. W jaki sposób powinno się wykonywać takie treningi, żeby były jak w najwyższym stopniu skuteczne?
Na początek zaleca się proste trening, które polega na skurczeniu i rozkurczaniu mięśni. Najpoprawniej robić to w pozycji leżącej, a z czasami także w stojącej. Przerwa między skurczami powinna trwać dwa razy dłużej niż one same. Najodpowiedniej jest przytrzymywać skurczone mięśnie po parę sekund i rozluźniać je swobodnie. Rekomenduje się wykonywanie dziesięciu powtórzeń w trzech seriach w ciągu dnia.
Warto pamiętać o tym, że pośladki, uda i brzuch podczas ćwiczeń powinny być całkowicie rozluźnione. Najistotniejsze jest samo podnoszenie dna miednicy i opuszczanie go. Powietrze powinno być nabierane przed skurczem, a później wypuszczane podczas rozkurczania mięśni, pomału. Istotne jest, żeby nie wstrzymywać oddechu.
Pierwsze efekty powinny pojawić się już po około sześciu tygodniach powszednich ćwiczeń. Kiedy pojawi się już wyraźna poprawa, wówczas wolno zmniejszyć częstotliwość do jednej lub też dwóch serii, lecz najodpowiedniej nie rezygnować z takich ćwiczeń. Sporo osób przyznaje, że dzięki treningowi udało im się odzyskać dawne zdrowie oraz sprawność seksualną. Dotyczy to również mężczyzn, którzy od czasu do czasu wstydzą się mówić o swoich przeszkodach bardziej aniżeli kobiety, których kłopot ten dotyczy znacznie częściej. Jeżeli tylko pojawia się problem i samodzielne ćwiczenia w warunkach domowych nie dają dobrych efektów, najlepiej skonsultować się z lekarzem. Być może zleci on fizjoterapię pod okiem specjalisty.